Gå till innehåll
måndag 03 juni 2024

Ej läst innehåll

Visar ämnen.

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. Nope, det är en V6a inombordare, men nu går den som den ska, Tack
  3. Idag
  4. Hej! Har köpt en begagnad Uttern med Yamaha 90 hk, 2-takt från -02 med problem som började direkt. Efter att den gått ca 5 min tjuter gasreglaget, olja är påfyllt, skvallerstrålen fungerar (men har varit dålig innan jag rengjorde med en ståltråd), någon som vet om reglaget kan varna för något mer än olja eller kylning? Kan det vara impellerna som är dåliga fast det blir stråle? vill helst inte dra upp båten för impellerbyte om det inte är tvunget och allt annat är uteslutet..
  5. vill bara dubbelkolla innan jag beställer nya knän om de finns något annat jag kan testa för o få flöde i den? det hjälper inte o dra pluggarna till limpan o ibland rengöra lite i dem hålen med en liten mejsel? hjälper väll iofs inte knäet
  6. Jag har mailat HR men inte fått svar än.
  7. Nja, hur värmer man ärtsoppan utan den?😄
  8. Jag monterade själv ny genomföring till självlänsen på min Ryds 510MC i våras och jag använde Sikaflex 591 till att täta både mellan akterspegel/genomföring och gängorna mellan genomföring/kulventil/slangstos. Det är säkert svårt att få isär grejerna, men varför ska man göra det? Jag kan också nämna at jag även fräste ut plywooden i akterspegel ca 10mm med hjälp av en lamellsliprulle och spacklade sen igen med eopxispackel, för det känns inte helt bra att man har ren plywood i hålet för genomföringen. Och jag var förvånad att plywooden faktiskt kändes torr och frisk med tanke på att båten är drygt 30 år gammal.
  9. Spännande med gamla dokument som inte gäller längre… 🥱😴
  10. Pipet är för oljetrycket, vad jag vet. Förvärmningstiden beror på hur kallt det är. På vintern kan man säkert behöva värma i en minut, men få svenska båtmotorer används vintertid... När motorn går tror jag att glödstiften är aktiva en stund efteråt, tills motorn blivit riktigt varm, och det är nog en timer, men jag vet inte exakt. Men testa att ha den i värmningsläget i 10-15 sekunder och försök sen starta. Om det gör nån skillnad.
  11. Klart det hjälper, men hur mycket det hjälper och om det hjälper tillräckligt mycket och för just det ljud du tycker är störande är ju svårt att svara på. Eftersom du helt verkar sakna isolering idag så borde det ju kunna göra märkbar skillnad, men det är bara en gissning. Dock skulle jag nog satsa på Biltemas med vågad yta ( https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/ljuddampningsplatta-1000-x-500-mm-2000018990 ) och så klä in alla 4 sidor + luckan med det. Blir dyrare men jag gissar den är väldigt mycket bättre än den släta med folierad yta som gör att ljudet studsar runt istället för att sugas upp och dämpas. Har ingen egen erfarenhet om just den, men har sneglat länge på den för mitt eget motorrum. Tror glipor är mer viktigt att täta för högfrekvent ljud (diskant) och mindre viktigt för lågfrekvent ljud (bas). En gummilist på luckkarmen brukar kunna räcka långt för att täta glipor.
  12. Yes, pendla till kontoret mellan arbetsveckan. Så Öregrund är lite fjärr med 3 timmar en väg, men de anna tips är super, tack! På andra sida, kanske kommer vi enkelt till Vaxholm, det ser ut som en bra kompromis.
  13. Jag antar att du har bytt både förfilter och bränslefiltret på motorn, annars låter det ju som underskott av luft eftersom den ryker, men ryker den svart eller grått?
  14. OK! Bra poäng. Jag mäter / kikar på allt ikväll och återkommer asap. - Re fjärrkontroll & allt sånt: Får lägga de tankarna på is just nu så det inte blir total härdsmälta i min skalle. Först få panelen att funka, sen addera ytterligare funktioner!
  15. Alltid kul att hitta ett klart fel. Hoppas det håller nu? På min Flipper 850 fick instrumenten total-spel mitt ute på fjärden i hård sjö. Visade sig vara ett stift som var på väg att gå av inne i kabelhärvan bakom instrumentpanelen. Tog ett tag innan vi hittade det felet. // Mats W
  16. Hej. På B 20 är det vanligtvis en oljetrycksvakt som är kopplad till en lampa. Har du kollat att du har rätt givare om du nu har en mätare? Ingemar
  17. Stort , stort tack. Byggsats är kanske en liten röd flagga,men om jag förstår det rätt. Så var alla delar som påverkar skrovet gjorda på varvet. Vilket kanske är en självklarhet. Mvh Mikael Wester
  18. jag måste hålla med att det låter lite konstigt.. får väl åka dit och se hur det ser ut. har inte varit där ännu
  19. Igår
  20. Hej MickeF Jag har råkat ut för samma åkomma, dåligt bränsletryck enligt servicemannen, fastän nya filter!!! Kom du på var problemet låg? mvh, Prosak
  21. Körde detta men på en 32/36 DGV till AQ145A(B23-405 orginal marinkam) med 123 ignitiontändning. Bestyckad enligt Misab. Beskriv problemet för KG så har han nog en lösning om inte du har fel på elektronisk tändning ,tändspole, bränslepump t ex.
  22. Nja några 2-3 L/NM har jag ju inte direkt legat på utan snarare 1 och det har blivit några timmar som gett det utfallet. Angående trimplanen så är dom självjusterande, rätt inställda ligger dom horisontellt med vattnet (självjusteras av vattentrycket) Ska enligt beskrivningen minska planingströskeln med 33% och även tillföra fler positiva egenskaper Stabilisering! Även under gång fortsätter STRONG SMART TABS att fungera som stötdämpare. Den ständiga justeringen efter sjöförhållandet gör att STRONG MART TABS tillför en påfallande stabilitet i svängar, skär vågor under gång och vid körning med högsta fart. Ingen mer glidning, omtumlande rörelser eller tvära kast. Tack för infon motorvarianterna, är inte alls insatt 😊
  23. Var nog lite otydlig när jag läser mitt inlägg. Jag kan alltså inte vrida ett varv, utan ett steg skulle det stå. Klockan 12 = avstängt. 12:05 - Tändning. 12:10 - Start. Kan alltså göra båda stegen.
  24. Jag har en 44 år gammal MD5b - fördelen är att den typ alltid går att laga Gammal och enkel teknik, så man kan göra rätt mycket själv. Reservdelar finns fortfarande (i alla fall de jag behövt). Och sötvattenkylning sedan första ägaren skulle jag se som ett stort plus. Finns också en slags handbok för MD5 skriven av en entusiast som man får många bra tips av, googla "MD5 for dummies" så dyker den upp.
  25. Snurrar impellern? Jag har sett både lösa nav och trasiga medbringare.
  26. Hej! Nu fungerar ankarspelet efter att ha bytt solenoid och säkring, samt beställt 2 nya fjärrkontroll från någon obskyr återförsäljare. Får se om jag får ihop det, tack!
  1. Ladda in mer aktivitet
×
×
  • Skapa nytt...